طنین جوشن کبیر و خضوع در «قدر گیجه»/ موسم لابه و تضرع فرا رسید
تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۸۴۶۵۸۰
خبرگزاری مهر، گروه استان ها- اعظم محبی: بعد از یک سال گردش روزگار دوباره شب قدر، موسم بی همتا فرارسیده؛ شبی یگانه که فرصت راز و نیاز و صحبت های خودمانی با معبود هستی است، شب پهن کرده «سجاده دل» پیش درگاه ایزدی و لابه و دلدادگی.
درهای رحمت در شب قدر باز شده، «تُنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ» و هزار هزار فرشته به زمین میآیند؛ شبی که ندای «الغوث الغوث» بندگان به آسمان می رود، شبی با قدرت اکسیری که هر چه به آن اتصال بگیرد، آن را «گوهری دردانه» می سازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شب قدر، شب نزول قرآن، بین همه مسلمانان ارزشمند بوده و در این شب همه بندگان به درگاه حی سبحان استغفار کرده و تلاش می کنند از دریای رحمت الهی بیشتر بهرهمند شوند.
این شب در بین مردم گلستان هم با آداب و رسوم خاص خود برگزار شده و گلستانی ها در مساجد، امکان مذهبی و در برخی خانه ها حضور می یابند تا از فیوضات آن بهره ببرند؛ این آداب و رسوم در قومیت ها مختلف، متفاوت است.
قرآن به سر گرفتن
براساس روایات شبهای نوزدهم، بیستویکم، بیستوسوم و بیستوهفتم ماه رمضان به عنوان شب های قدر بیان شده و هر شب فضیلت خود را دارد.
گلستانی ها با نذرکردن و دعا خواندن و صلوات فرستادن در این شب ها، برآورده شدن آرزوهای خود را از پروردگار خواسته و قرآن به سر می گیرند.
در این شبها مومنان تا سحر بیدار بوده و دعای جوشن کبیر، افتتاح و مجیر می خوانند.
مساجد و تکایا و حسینه ها و صحن امامزادگان مملو از مردمی می شود که در این شب طلب مغفرت کرده و از خداوند می خواهند مقدرات یک ساله آنها به بهترین شکل رقم بزند.
مردم این شب ها را احیا داشته و سوره قدر می خوانند. برخی هم در این شب ها، نذر اهدای خون داشته و با این عمل خداپسندانه به کمک نیازمند و بیماران می شتابند.
پهن کردن سفره سحر و افطار هم از جمله آدابی است که گلستانی در این شب ها انجام داده و تلاش می کنند در این کار خیر سهیم باشند.
از قدرگیجه تا قدرایمش قوم ترکمن
ترکمن های گلستان هم، شب قدر را با آداب خاصی برگزار کرده و گرامی دارند. یکی از آیینهایی که ترکمنها با شور و شوق اجرا می کنند، «قدر گیجه» است.
شب قدر، شب تهجد، تضرع، استغفار، مناجات با خدا و شب عروج انسان و اتصال زمین به ملکوت استتراکمه گلستان شب قدر را احیا و شب زنده داری کرده و به راز و نیاز و مناجات می پردازند.
هر چند شب قدر دقیقاً مشخص نشده ولی در بین ترکمنها از قدیم الایام و با استناد به شواهدی که فقههای ترکمن بیان میکنند، این مراسم در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برگزار میشود.
این شب در بین ترکمن ها مقدس بوده و زنان در خانه «بیشمه» و بورگ، فرنی و نانبرنجی و خوراکی های به نام «قاوورداق» و «تالخان» می پزند.
جوانان در روستاهای ترکمننشین در گروههای مختلف در خانهای گرد هم آمده و به دعا و نیایش میپردازند و نماز شب قدر را برپا می کنند.
همچنین در این شب برای نوعروس یا دختری که تازه نامزد شده از طرف خانواده داماد هدیهای برده میشود که به آن «قدرایمش» گفته می شود.
رمضونیکه
سیستانیها یکی دیگر از قومیت های ساکن در گلستان بوده که همواره عامل به احکام الهی هستند.
ماه رمضان و به ویژه شب قدر در بین سیستانیها ارزش والایی دارد و آنها برای این ماه برنامهها و مراسم خاصی دارند.
رمضان خوانی و رمضونیکه و سحرخوانی و اکرام خانواده شهدا از جمله آداب و رسوم سیستانیها در ماه رمضان و شب قدر است.
بزرگان سیستانی این ماه را «رمضونیکه» یعنی ماه برکت و رحمت می دانند و در شبهای ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان تا صبح به دعا و عبادت مشغول هستند و به نیایش و راز و نیاز میپردازند.
ثبت مقدرات یک ساله در شب قدر
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان در خصوص اهمیت و جایگاه شب قدر به خبرنگار مهر گفت: ماه رمضان فرصت انابه، رجوع به خدای متعال و نورانی کردن دل ها و فرصت تضرع است و این امر جز با تلاش مومنانه و صادقانه محقق نمی شود.
حجت الاسلام رضا دیلمی افزود: ماه رمضان علاوه بر ایجاد بستر تحولات فردی، موجب پالایش اندیشه و انگیزش و اصلاح رفتار اجتماعی می شود.
وی بیان کرد: ماه رمضان، ماه بهره مندی بیشتر از کلام خداوند است، در این ماه با قرآن و با تدبر و تعمق در کلام وحی، بستری برای مومنان فراهم شده که موجب امید، تقویت اعتماد و آرامش می شود.
دیلمی تأکید کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای شکلگیری یک اراده جمعی و مناسک توحیدی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه این ماه فرصتی برای ترویج و تبیین معارف دینی و انقلابی و مذهبی و ترسیم میدانی روحیه فداکاری و همدلی مومنانه است، گفت: ماه رمضان فصل بندگی در پرتو زیست قرآنی بوده و اوج روز و شب های این ماه پرفضیلت، «لیالی قدر» است.
دیلمی با اشاره به اینکه طبق آیات و احادیث، شب قدر شب پر فضیلتی است، اضافه کرد: مقدرات یک ساله آدمی براساس سیره زندگی او در این شب رقم می خورد.
شب تهجد و تضرع
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: شب قدر، شب تهجد، تضرع، استغفار، مناجات با خدا و شب عروج انسان و اتصال زمین به ملکوت است.
وی ادامه داد: لیله قدر شبی است که احیای آن سنت الهی بوده و قدر و منزلت آن از هزار ماه بالاتر است.
دیلمی افزود: براساس نصوص دینی و تفسیر سوره قدر مقدرات هستی در شب قدر به امام (ع) عرضه می شود و امام (ع) به آن علم و آگاهی دارد؛ چنان که امام باقر (ع) در این زمینه می فرماید: «هر آینه در شب قدر تفسیر امور هر سال بر ولی خدا نازل میشود»، لذا بر این اساس شب قدر، شب اثبات امامت و ولایت است.
وی گفت: برکات الهی در این شب سرشار بوده و نزول ملائکه فراوان است؛ این شب، شب سلام است، فرمود: «سلام هی حتی مطلع الفجر» و از اول تا انتهای این شب سراسر سلام الهی است و «سلام قولاً من رب رحیم»، رحمت و فضل الهی است که بر بندگان خدا نازل می شود.
دیلمی با بیان اینکه قدر هم شب قرآن و هم شب عترت است، تأکید کرد: همه شبها و روزهای ماه رمضان ارزش دارد اما لیله قدر نسبت به شب ها و روزهای ماه رمضان، فاخرتر است و جایگاه بالاتری دارد.
وی اضافه کرد: این شب ها و روزها را باید قدر دانست و همه در سر سفره انعام الهی بوده و باید از آن استفاده کنیم.
دیلمی عنوان کرد: یکی از بهترین اعمال در این شب طلب استغفار و به ویژه دعا به درگاه حی سبحان است.
وی بیان کرد: در این شب برای تعجیل در فرج امام زمان (عج)، سلامتی رهبر معظم انقلاب و تعالی انقلاب، برای گره گشایی از مشکلات ملت مظلوم منطقه به ویژه مردم مظلوم فلسطین، یمن و حذف رژیم جعلی کودک کش صهیونیستی، حذف جریان استکباری و برای جوانان و مومنین دعا کنیم.
کد خبر 5471431منبع: مهر
کلیدواژه: گرگان شب قدر شب های قدر ماه رمضان 1401 اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان رضا دیلمی بوشهر ماه رمضان 1401 ویروس کرونا شب قدر کرمانشاه آمار کرونا شب های قدر خراسان رضوی مشهد ارتش جمهوری اسلامی ایران شیراز ایلام ماه مبارك رمضان گرگان ماه رمضان شب قدر ترکمن ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۸۴۶۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آغوش باز باغستان سنتی قزوین برای آیین «پنجاهبهدر»
ایسنا/قزوین در پنجاهمین روز از بهار، قزوینیها در باغات سنتی اطراف شهر با بهجای آوردن رسوم سنتی خود ضمن شکرگزاری از درگاه باری تعالی به نماز استسقا میایستند.
بهعنوان کسی که یک انسان وارداتی به قزوین هستم، باید بگویم رسوم این مردم با جزئیات، شادیآور، موجب انسجام اجتماعی، گرهخورده با عقیده و آیین است. خوب به یاد دارم اولین بار که با آیین «پنجاهبهدر» روبهرو شدم یک روز یکشنبه در سال ۱۳۹۱ بود، برایم عجیب بود که وسط هفته خانوادهها خوش و خرم در طبیعت بخرامند و یک کارهایی شبیه سیزدهبهدر خودمان انجام دهند، شاید شباهتهایی باشد اما در ریشه این آیین باید به دنبال مفاهیم دیگری بود.
آیین پنجاه به در چیست؟
به گزارش ایسنا، «پنجاهبهدر» که مصادف با ۱۹ اردیبهشت ماه و پنجاهمین روز سال است را قزوینیها به آغوش باغهای سنتی قزوین میروند، همان باغهای پر درخت که به چشم مورخان و تاریخنویسان مشخصه خاص قزوین است و برکت را بر سفرههای خانوادههای قزوین جاری میکند.
کشاورز و باغدار میداند که هوای خوب بهار، سال پر باران و کرامت الهی بر بار درختان و زمینش تا چه میزان اثرگذار است، در مراسم آیینی پنجاهبهدر یکی از کارهای مهمی که انجام میشود علاوه بر شکرگزاری به نماز استسقا میایستند و به درگاه خداوند برای تداوم بارش رحمت الهی درخواست میکنند.
«پنجاهبهدر» و هویت قزوینی
تصور شخصی من این بود که آیین «پنجاهبهدر» سراسر استان قزوین برگزار میشود اما این مراسم مختص شهر قزوین و هویت قزوینیهاست و حتی در محدوده خاصی از شهر برگزار میشود. مردم قزوین پس از کاهش تابش نیمروزی آفتاب در مصلای شهر که واقع در باغستان سنتی قزوین است و در اطراف آبانبار این محل قرار دارد، جمع میشوند.
بدیهی است که مثل هر سنت دیگر ایرانی «پنجاهبهدر» هم خوراکیهای خاص خود را دارد، از میل کردن «دُیماج» بهعنوان غذای سنتی قزوینی تا پخت آش بهعنوان میان وعده عصرگاهی که قطعاً یک بخش اصلی از این آیین است.
یکی از زیباییهای این مراسم تعارفهای متداول خانوادهها از غذاهای حاضر به یکدیگر است، تصور کنید در دامن طبیعت نشستهاید و خانواده کنار دستی شما نعل به نعل همان نعماتی را بر خوان خود دارد شما هم همانها را آماده کردهاید، با این حال تعارفات با قدرت پا بر جا هستند و هرساله هم با همان شکل و شمایل تکرار میشوند.
آداب «پنجاهبهدر»
محل آبانبار مصلی برای مردم قداست دارد تا آنجا که برخی خانمهای قزوینی بر روی بام این محل نماز میخوانند و طلب باران میکنند و دعاهای خیر دارند با اینحال یکی دیگر از آیینها که اندکی به سمت خرافه رفته است چسباندن سنگ یا مهر به دیوارهای آب انبار است، به این شکل که میگویند اگر سنگ روی دیوار بماند یعنی به خواسته خود میرسید و اگر نشد موضوع را کانلمیکن تلقی کنید.
از آیینهای دیگر که در این روز به پا میشود و این روزها کمرنگتر از گذشته دیده میشود «چمچمه خاتون» است. این چمچمه خاتون نوعی عروسک دستساز است که فردی با به دست داشتن آن وارد خانهها میشود و به دنبال آوردن برکت و باران و نعمت برای صاحب خانه است.
بهانهای برای دورهمی خانوادهها
در روزگار ما هر چیزی که بتواند فضای خانوادگی را تلطیف کند و دمی اعضای خانواده را دور هم جمع کند، غنیمت است. خانوادههای قزوین در «پنجاهبهدر» در باغستان سنتی دور هم جمع میشوند، جوانترها و بزرگترها کنار هم مینشینند و بازار گپوگفتهای خانوادگی داغ است و آن طرفتر بچهها در دامن طبیعت بازی میکنند، موضوعی که با توجه به زندگیهای شلوغ آپارتمانی ما، این روزها شاید کمتر رخ دهد.
به گزارش ایسنا، علاوه بر زنده نگه داشتن آیینهای سنتی که سرشار از زندگی در دل فرهنگ غنی ایرانی در جریان است، آیین «پنجاهبهدر» فرصتی است که بار دیگر با دقت، افتخار، سربلندی و دلسوزی به باغستان سنتی قزوین که به دست هزاران ساله اجدادمان آبیاری شده است نگاه کنیم، به زمینی که مهد زایش نعمات ازشمند الهی برای مردم این سرزمین است و به واسطه اتفاقات طبیعی و برخی رفتارهای انسانی ممکن است در آینده نه چندان دور از ما گرفته شد.
انتهای پیام