زائران و مجاوران حاجات خود را طلبیدن و برای آمرزش گناهان طلب مغفرت کردند
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۰۲۰۱۴
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ در همان ساعات اولیه شب، حرم رضوی مملو از جمعیت شده بود، همه آمده بودند، از کودک چند ماهه تا پیرمرد و پیرزن ۹۰ ساله، جوانان و نوجوانان نیز حضور پرشور و قابل تاملی را در دومین شب قدر در کنار مضجع ملکوتی هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آستان قدس رضوی از روزهای گذشته تمهیدات لازم را برای میزبانی حداکثری زائران پیشبینی و تمام بستها را مفروش کرده و از چندی پیش نمایشگرهای پهن پیکر را در ورودی و عموم صحنها نصب کرده بود تا همه بتوانند به صورت صوتی و تصویری از برنامههای شب قدر استفاده کنند.
از ساعت ۲۱ که دعای جوشن کبیر شروع شد، میلیونها زائر، چه آنها که داخل حرم بودند و چه آنهایی که در بستها ورودی حرم نشسته بودند، یک صدا ندای «العفو، العفو» و «سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ» را زمزمه میکردند به گونهای که فضایی معنوی در کنار بارگاه منور امام هشتم شیعیان حاکم شده بود.
خانم حسین پور دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است که ذر این جمع حضور یافته بود و درجواب سوالم که فلسفه خواندن دعا جوشن کبیر در شبهای قدر چیست، گفت: خواندن دعا جوشن کبیر راز و نیاز با خدا هست و اینکه میخواهیم که گناهان ما را ببخشد و ما به بهترین راه هدایت کند.
وی افزود: آرزو من در این شبها این است که هرچه زودتر امام عصر (عج) ظهور کنند و مقام معظم رهبری سلامت باشند و تنها آرزو که برای خودم دارم این است که فرزندانم عاقبت بخیر شوند.
اکرم بیدآبادی که از اصفهان آمده بود و ۶ روز است که زائر امام مهربانیهاست در جواب سوالم که امشب با تمام شبهای سال فرق دارد و از خدا چه خواسته دارد گفت: خیلی سال بود که آرزو داشتم در شبهای قدر در حرم امام رضا (ع) باشم اینجا حال و هوایش با هر کجا دیگر که باشی فرق میکند امام رضا (ع) را واسطه قرار میدهیم تا خداوند به ما رحم کند تنها خواسته ام همین است.
اقای محسنی مسافری است که ۲۰ روز در مجاورت امام هشتم (ع) زندگی میکند پرسیدم که دعا چوشن کبیر چیست و چرا در شبها قدر میخوانیم و افزود: دعا جوشن کبیر ۱۰۰۰ صفت خداوند است که در این شبها میخوانیم تا خداوند را با تمام صفاتش صدا بزنیم تا به ما بندگان ناچیزش نگاه کند من فقط امسال برای این به مشهد اآمده ام تا ظهور امام زمان را از خدا در خانه، ولی نعمتمان بخواهم.
آقای اسماعیلی مسافرست و چند سال میشود که شبهای قدر به مشهد میاید، گفت: من هرسال خودم آماده میکنم برای شبهای قدر و نمیخواهم حسرت بخورم چرا از این لحظات استفاده نکردم از خدا سلامتی همه بچههایی که در بیمارستانها هستند را میخواهم و سلامتی همسرم که خدا برایم نگه اش دارد.
خواندن دعا جوشن کبیر همراه با تفکر
مهدی شجاع رئیس اداره علوم قرآنی آستان قدس رضوی در پاسخ به سوالم که چه کنیم تا تاثیرات شبهای قدر فقط معطوف به این شبها نشود گفت: فرصت شب قدر از ۱۰۰۰ ما ه. بهتر است یعنی اگر ما در شب قدر یک تصمیم بگیریم از اعماق دل هدف گذاری انجام دهیم آن تصمیم به اندازه ۱۰۰۰ ماه ارزش دارد.
وی افزود: مهم اراده قلبی ما هست تمام اعمالی که در شب قدر گفته شده است ضمن اینکه توسل به خدا هست برای این است که بنده خدا باشم و از شیطان تبعیت نکنم شب قدر یعنی اینکه اگر تقدیر مان اتفاق بیافتد و پیروی کنیم از دین و امامان اتفاقات خیلی خوبی در زندگی همه ما اتفاق خواهد افتاد.
شجاع در ارتباط با اینکه فلسفه خواندن دعا جوشن کبیر در شبهای قدر در چیست گفت: روایت داریم از پیامبر خاتم (ص) که هرکس دعا جوشن کبیر را بخواند آتش جهنم به آن فرد حرام خواهد شد و غضب الهی شامل حالش نمی شود.
رئیس اداره علوم قرآنی حرم مطهر رضوی افزود: مهم خواندن این دعا نیست مهم تفکر کردن در معانی این دعا هست نه اینکه اگر معانی آن را متوجه نشدیم نخوانیم کلام خداوند است و باید آن را خواند، چون خواندن آن هم ثواب دارد، اما پله بالاتر خواندن بافهم است.
وی گفت: ۱۰۰۰ صفت خداوند در این دعا آمده است خواندن هر کدام از این صفات آنهم با فهم خود به تنهایی کفایت میکند، صفات زیادی هست که خواندنش با تفکر باعث اثرات مثبتی در انسان میشود.
در ادامه دومین شب از مراسم شبهای قدر مداحان خاندان عصمت و طهارت (ع) در رثای شهادت امیر مؤمنان و اولین ستاره فروزان آسمان امامت و ولایت مرثیه سرایی کرده و زائران و مجاوران افزون بر راز و نیاز با معبود، عشق و ارادت خویش را به امیر المومنین علی (ع) به نمایش گذاشتند. پس از اتمام دعای پر فیض و روحانی جوشن کبیر و مداحی و روضه خوانی و قرائت زیارت امام حسین (ع) حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه به ایراد سخنرانی برای زائران و مجاوران امام رضا (ع) پرداخت. اوج زیبایی، بندگی، شکوه و تجلی ولایتمداری مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم امام رضا (ع) لحظهای بود که همه زائران درحالت قرآن به سر، رو به مضجع حضرت شمس و الشموس، انیس و النفوس علی بن موسی الرضا (ع) قیام کرده و از نهان دل ندای «الهی العفو» سر داده و در هر ذکر «بعلی بن موسی» قطره اشکی ریختند. در این لحظه معنوی وقتی مداح میگوید «یا امام رضا (ع) زائراتون امشب به یک امیدی آمدند» صدای هق هق گریه همه بلند میشود و بار دیگر بلند بلند فریاد زده میشود «الهی العفو»
آری در این شب عزیز که خالق هستی دربهای رحمت الهی را گشوده زائران رضوی عارفانه به درگاه رب الکریم استغاثه کرده و در حرم غریب الغربا برای تعجیل در فرج امام غائب دعا کردند. دومین شب از شبهای قدر به طلوع خود نزدیک میشود وای کاش تنها به این شبهای اکتفا نکنیم چرا که خداوند درکتاب آسمانی قرآن فرموده است؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را... همه شبهای سال شب قدر است و همه لحظهها نگاه خداوند به بندگانش، تنها کافیست که لحظهای شیشه دلمان بشکند تا رحمت خداوند را در زندگیمان درک کنیم. انتهای پیام//ا. آ.
گزارشگراکرم آهوئی
منبع: باشگاه خبرنگاران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۰۲۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تأثیری که بیحجابی در بدعاقبتی دارد
آیات قرآن گویای آن است زنی که به نوع پوشش خود بها نمیدهد و زیورآلات خود را در معرض دید میگذارد، نباید امیدی به رستگاری داشته باشد بلکه باید منتظر طوفان بلایا و حوادثی باشد که هم او و هم اطرافیانش را در بر میگیرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عفت داشتن در مسئله حجاب محدود به زنان نیست بلکه اگر حجاب را به معنای «تحفُّظ» در نظر بگیریم، شامل مردان هم میشود. از این جهت است که خداوند در آیات مربوط به حجاب مردان را هم مخاطب قرار میدهد بلکه اول به مردان امر میکند و بعد مخاطب خود را بانوان قرار میدهد. خداوند در آیه30 سوره نور خطاب به مردان میفرماید «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذالِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ»؛ یعنی به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و دامان خود را (از بى عفتى) حفظ کنند; این براى آنان پاکیزهتر است; خداوند به آنچه انجام مى دهند آگاه است.
در این آیه دو دستورالعمل برای مردان مطرح شده است: فرو بردن چشم از نامحرم و حفظ دامان از بیعفتی. این دو نوع مراقبت برای انسان سبب تزکیه و بعد تعالی روح میشود.
در آیه بعد وقتی خداوند زنان را مخاطب قرار میدهد، علاوه بر ارائهی دو دستور العملی که به مردان داشت، مواردی را هم اضافه میکند و میفرماید «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ ...»؛ یعنی «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند، و [برای پوشاندن گردن و سینه] مقنعههای خود را به روی گریبان هایشان بیندازند، و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان ...» در انتهای آیه میفرماید «وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ»؛ زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینتهایشان پنهان میدارند.
در این آیه، ضمن دستور به چشمپوشی از نامحرم و حفظ عفت، در 4 بخش دستور به پوشش میدهد:
1. «لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظَهَرَ مِنْهَا»؛ زینت خود را مگر مقداری که پیداست [در برابر کسی] آشکار نکنند
2. «وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنَّ»؛ و [برای پوشاندن گردن و سینه] مقنعههای خود را به روی گریبانهایشان بیندازند
3. «وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ»؛ و زینت خود را آشکار نکنند مگر برای شوهرانشان (و مابقی محارم)
4. «وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ»؛ زنان نباید پاهایشان را [هنگام راه رفتن آن گونه] به زمین بزنند تا آنچه از زینتهایشان پنهان میدارند
همان طور که مشخص است، حفظ پوشش برای زن در دو عرصه مطرح است: پوشش بدن و پوشش زینت. جالب است که بر پوشش زینت تأکید بیشتری شده است و زینت شامل النگو و انگشتر و هر چیزی است که از بدن جدا میشود.
اینها احکام خدا بر بشر است که سبقه در دیگر ادیان دارد و هرکه به دنبال رستگاری است، به این دستورالعملها اعتنا میکند. مرد یا زنی که چشم خود را از نامحرم حفظ نمیکند و بلکه بیمورد چشم خود را در فضای مجازی و در هر جایی عادت به دیدن نامحرم داده، مقدمهای را برای افتادن در ورطه سایر گناهان به ویژه گناهان جنسی فراهم میکند؛ یعنی همچنان که خداوند مقدمه حجاب تا رسیدن به رستگاری را در حفظ چشم قرار داد، چشمچرانی میتواند زمینهساز سایر خطاها تا بدعاقبتی را نصیب فرد کند.
حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانیهمچنین زنی که به نوع پوشش خود بها نمیدهد و زینت و زیورآلات خود را در معرض دید قرار میدهد، نباید امیدی به رستگاری در دنیا و آخرت داشته باشد بلکه باید منتظر طوفان بلایا و حوادثی باشد که هم او و هم اطرافیانش را در بر میگیرد. چرا که از یک سو حق احکام خدا را تضییع کرده و از دیگر سو حق مردم را. ممکن است مردانی باشند که به واسطه این بدپوششی و عریاننمایی دچار تنوعطلبی شوند و همین امر موجبات اختلافات و حتی طلاق را برای او به همراه بیاورد. چنین زنی به طور قطع مسئول اصلی این رویداد شوم خواهد بود و در دنیا و آخرت مورد لعن خدا و ملائکش قرار میگیرد که البته در آیات و احادی تصریح بر این موضوع شده است. وقتی در سیاق آیات حجاب در سوره احزاب نگاه میکنیم، خداوند در ادامه میفرماید «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِینًا»؛ قطعاً آنان که خدا و پیامبرش را می آزارند، خدا در دنیا و آخرت لعنتشان میکند، و برای آنان عذابی خوارکننده آماده کرده است.
راهکار خلاصی از این این گناهان، در انتهای آیه حجاب در سوره نور مطرح شده است، همان جا که خداوند فرمود «وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعًا أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»؛ یعنی ای مؤمنان تا دیر نشده همگی به سوی خدا توبه کنید؛ نگران نباشید و امیدوار باشید که رستگار میشوید.
انتهایپیام/